Uitbuiting en Uitsluiting

Digitaal project voor groep 7 en 8 van de basisschool

 

 

Zo maar wat koppen uit de krant of van TV programma’s:

  • onderzoek: kinderen in groep 7 verspreiden naaktfoto’s;
  • schatting: meer dan 5000 slachtoffers mensenhandel in Nederland in 2020 en 2021;
  • zeker de helft van de slachtoffers van mensenhandel wordt binnen enkele jaren opnieuw  
    slachtoffer van een misdrijf;
  • over ongedocumenteerde arbeiders: “Wij profiteren van hen, en niet omgekeerd”;
  • sexting, online shaming, sextortion, nieuwe vormen van Pesten.

Er gaat geen dag voorbij of een artikel in de krant of een nieuwsrubriek of talkshow op de TV vraagt aandacht voor arbeidsuitbuiting of online shaming. Onze stichting, de Elizabeth Foundation, houdt zich al jaren bezig met slachtoffers van mensenhandel: wij hebben projecten waarbij we hulp bieden  en we geven voorlichting over hun situatie. Zie elders op deze website.
De laatste jaren wordt steeds duidelijker dat ook jonge kinderen geconfronteerd worden met deze problematiek. Daarom hebben we nu een project ontwikkeld gericht op de hoogste groepen van de basisschool.

Wat zijn de doelen van het Project Uitbuiting en Uitsluiting?

  • leerlingen maken kennis met, krijgen informatie over arbeidsuitbuiting en online shaming;
  • leerlingen praten spelenderwijs met elkaar over deze problematiek en over wat het voor hen persoonlijk zou kunnen betekenen;
  • het betreft een digitaal onderwijspakket, waarbij de leerling zo zelfstandig mogelijk aan de slag kan en waarbij de leerkracht zo min mogelijk tijd hoeft te investeren.

Wat houdt dit project in?

  1. via 5 verhalen over personen die uitgebuit en/of uitgesloten worden, getekend en audiovisueel bewerkt tot 5 videofilmpjes,
    verhaal 1: Ibrahim, is gevlucht uit Irak
    verhaal 2: Daria, is met haar man uit Roemenië gekomen om hier te werken
    verhaal 3: Lorna, is uit de Filipijnen gekomen om hier voor kinderen te zorgen
    verhaal 4: Felix is de vriend van Lina, die dreigt door haar klas uitgesloten te worden
    verhaal 5: Jacinta, die dreigt door haar vriend uitgebuit te worden
  2. worden leerlingen uitgenodigd te bedenken wat dit voor elk van de personen betekent,
  3. waarna ze via een door ons gevulde (digitale) bibliotheek informatie krijgen over omstandigheden, oorzaken, gevolgen etc.,
  4. om dan te bedenken hoe het verhaal voor elk van hen zou kunnen aflopen, ten goede of ten slechte,
  5. om tot slot hun bevindingen en ideeën te presenteren aan elkaar.

Hieronder staan twee knoppen:

Startpagina voor de leerling  Pagina voor de leerkracht

Via deze knoppen komt u bij het stappenplan voor de leerlingen en de uitleg voor de leerkracht, waardoor u precies weet wat het project inhoudt.
We hopen dat veel scholen dit project gaan gebruiken en ons feedback geven waardoor we het nog beter en completer kunnen maken.  info@elizabethfoundation.nl

 

Over ons


Home
Over de naam Elizabeth
Over ons logo
Over Elma van den Nouland
Bestuur
Projectcoördinator

Programma

 

Social Media


FacebookTwitter

 

 

Ons werkgebied


Mensenhandel
Onderwijs​
Gezondheidszorg
Beleidsplan

 

ANBI

Informatie over lezingen

Informatiefolder

Bankrekeningnummer Elizabeth Foundation

 

Jaarverslag 2020

Jaarverslag 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

Projecten steunen?


 

 

donatiebericht

Dankbrief crowdfunding

Covid-19

 

 

Nieuws & Verslagen


Nieuwsbrieven archief

 

  • vacature penningmeester

    ingevoerd op 05-04-2018

 

Sulawesi

Hulpverlening tsunami slachtoffers Palu Sulawesi

Sulawesi donatie overdracht

 

Lustrum Folder

Copyright 2023 - Stichting Elizabeth Foundation
Inloggen | Webbly - Design websites | Ziber - Mobiele website met CMS | Design by Koersvast Online